вторник, 24 марта 2020 г.

24.03.2020 Українська мова 11 клас

Тема. Стилістична роль неологізмів та застарілої лексики


Мета нашого уроку:

Навчальна:  повторити відомості про активну й пасивну лексику, застарілі слова та неологізми;  з'ясувати відмінність між архаїзмами та історизмами, витлумачити їхню роль та роль неологізмів у мовленні та особливості їхнього використання,
Розвивальна: формувати вміння визначати застарілі слова та неологізми в реченнях і текстах, удосконалювати навички користування словниками, збагачувати словниковий запас, розвивати спостережливість,
Виховна: виховувати культуру усного й писемного мовлення.

Хід уроку

І. КУЛЬТУРА СЛОВА


  • 1. Записуємо у зошит, ставлячи наголос, та запам'ятовуємо наступні слова.

Піцерія, піала, причіп, партер, переляк, обруч, одноразовий, оптовий, отаман, одинадцять.

Довідка: 
ПІАЛА́, и, жін. Поширена на сході кругла посудина для пиття у вигляді невеличкої розширеної доверху чашки без ручки. 
ПАРТЕ́Р, у, чол.
    1. Нижній поверх звичайно театрального залу з місцями для глядачів. 
    2. Відкрита частина парку, саду і т. ін., оздоблена газонами, квітниками, фонтанами тощо, звичайно розташована на плоскій місцевості.
    3. Положення у спортивній боротьбі, при якому борець лежить на килимі або, стоячи на колінах, спирається на нього руками.

  • 2. З'ясовуємо, чому в зимових щедрівках ластівка прилітає (експрес-урок української мови від Олександра Авраменка)


ІІ Актуалізація знань

Вправа  1.

Прочитайте. Тлумачення лексичного значення яких з ужитих у тексті слів становить для вас труднощі? Звіртеся з тлумачним словничком. 
        Софія — розроблений гонконзькою компанією Hanson Robotics людиноподібний робот, гіноїд, популярний через свою подібність до людини, спроможність виражати мімікою понад 60 емоцій і давати влучні відповіді на запитання.
       Західні експерти не погоджуються з тим, що робота можна назвати штучним інтелектом. Ро­бот Софія — лише чат-бот, який розпізнає запи­тання за ключовими словами і добирає відповідь із визначеної бази.
               Такі винаходи можуть докорінно змінити жит­тя людини (особливо осіб з інвалідністю). Визнан­ня можливості значних змін за допомогою пере­дових технологій називають трансгуманізмом (від лат. trans — крізь, через, за; humanitas — лю­дяність; humanus — людяний; homo — людина).
• Якою мірою визначені вами слова, поширені в мовленні? До активної чи пасив­ної лексики їх слід віднести?

Пригадуємо!

У кожній мові є лексика активна й пасивна. Активною лексикою послуговуються в усіх сферах життя суспільства в що­денному спілкуванні.

До пасивної лексики належать слова, маловживані в спілкуванні. 






ІІІ Вивчення нового матеріалу

1. Прочитайте та запам'ятайте теоретичний матеріал параграфу 48.
У зошит випішіть визначення понять (позначені жирним шрифтом). Вивчіть їх.
2. Виконайте вправи  2-7 параграфу 48.

Звертаю вашу увагу на вправу 6.

 Завдання. 
Прочитайте текст і виконайте завдання.

Незвичайна професія

     Сидіти годинами за комп'ютером, грати в ігри й за це ще й гроші отримувати! Ця посада називається бета-тестер комп'ютерних ігор. Усе, що потрібно від працівника, — це грати та знаходити помилки, баги й криві моменти в грі. Хіба не це професія мрії будь-якого геймера?! (З порталу http://asn.in.ua).
  • A. Знайдіть неологізми, розкрийте їхнє значення (за потреби скористайтеся мережею Інтернет). Це завдання виконується письмово.
  • B. Напишіть вільне есе про те, чи є душа в багах, бета-тестерах і кривих моментах; чи не втрачає сучасна людина зв'язок зі справжнім, непідробним — чистою природою, народними традиціями, живим, а не віртуальним спілкуванням.                                                                                                                                                                                                               ІV. ЦЕ ЦІКАВО! 

  • Пропоную виконати наступну вправу (за бажанням! ).
  • Складіть і запишіть жартівливий опис зовнішності котрогось одногрупника (одногрупниці), доповнивши текст характеристикою його (її) мовлення. Уживайте подані архаїзми (на вибір).

     Лик (обличчя), чоло (лоб), ланіти (щоки), уста (губи), отверзати (відкривати), куафюра (зачіска), вия (шия), рамена (плечі), стан (постать), зело (дуже), зріти (бачити), парсуна (обличчя, портрет), ректи (говорити), словеса (слова), урозуміти (зрозуміти), глас (голос), зерцало (дзеркало), вельми (дуже), всує (даремно).

Прочитайте портрет-«парсуну», не називаючи імені портретованого (портретова-ної). Чи впізнають його (її) слухачі? До якої історичної доби ви відносите створений вами словесний портрет? Відповідь обґрунтуйте.

Бажаю усім гарного дня!



Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу