понедельник, 25 мая 2020 г.

25.05.2020 Українська мова 9 клас

Тема уроку. Контрольний усний твір-роздум на морально-етичну тему 


ПОВТОРЕННЯ 
А. Як ви розумієте поняття «мораль», «етика»? 
Б. Які морально-етичні проблеми порушено в «Повчанні дітям Володимира Мономаха», байці Г. Сковороди «Бджола та Шершень» і вірші «Всякому місту — звичай і права...»? 
В. У якій послідовності мають бути частини твору-роздуму (аргументи, висновок, приклади, теза)? 

Вправа.
Прочитайте текст і усно виконайте завдання. 
   Незрячий сидів на хіднику. Біля його ніг лежав капелюх, а поруч — кусень картону, на якому було написано: «Я — сліпий, допоможіть мені, будь ласка!» 
   Повз незрячого проходив фахівець із реклами. Зі здивуванням зауваживши, що в капелюсі лише кілька нещасних копійок, він зупинився, кинув у капелюх монетку, а потім узяв картон, повернув його іншим боком і щось там написав. Після обіду знову прийшов туди й зауважив, що в капелюсі повно монет. 
    Новий напис зворушив усіх перехожих: «Зараз весна, але я не можу її побачити!» 
    Ось такою є сила слів! (Притча). 
А. Про які моральні якості йдеться в цьому тексті? Моральні якості: милосердя, співчуття, гідність, справедливість, свідомість, повага до ближнього, гордість, щедрість, великодушність, вірність, благородство… 
Б. Подумайте, який би заголовок ви дібрали до цього тексту? 
ЗАВДАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
   1. Складіть усний твір-роздум (обсяг 2- 2,5  сторінки)  у публіцистичному стилі на одну з тем: 
1).  Говорити про добрі справи й робити їх — не одне й те саме. 
2). Без гідності людина не особистість.
2. Запишіть   відео  з усним розказуванням  складеного вами твору та надішліть вчителю сьогодні до 20.00. 

 Якщо виникли запитання, обов’язково задайте їх вчителю.

Матеріал для складання твору-роздуму 
Визначення з довідкових джерел 
• Гідність — сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості («Словник української мови»). 
• Гідність — поняття моральної свідомості, яке виражає уявлення про цінність будьякої людини як моральної особистості (Вікіпедія). 
• Гідність — категорія етики, що означає особливе моральне ставлення людини до самої себе та ставлення до неї суспільства (Вікіпедія).
 • Особистість — конкретна людина з погляду її культури,особливостей характеру, поведінки тощо; індивідуальність, особа («Словник української мови»). Вислови відомих людей 
• Гідна людина не та, у якої немає недоліків, а та, у якої є чесноти (В.Ключевський). 
• Досить миті, щоб стати героєм, але необхідне ціле життя, щоб стати гідною людиною (П.Брюла).
 • У кого слабкий характер, той не людина, а річ (Н.Шамфон).
 • Немає нічого небезпечнішого в суспільстві, ніж людина без характеру (Ж. Даламбер). 
• Слабохарактерна людина — кандидат у негідники (І.Шевельов).

Спеціальні слова й вирази у творі – роздумі

Теза: 
Я думаю…. 
Я вважаю…
Мені здається… 
На мою думку… 
На моє переконання…
 Моя точка зору на цю проблему така…
Аргументи: 
Я так вважаю, тому що…. 
Чому я так думаю?  Тому що… 
Аргументом на користь моєї думки може бути те, що… 
 До того ж…              
 Довести моє твердження я можу такими аргументами: по-перше…   
На користь моєї думки  можу навести такі аргументи…
Моє переконання ґрунтується на тому, що: по-перше… по-друге…
Хоч моя думка, можливо, видасться дивною, спробую переконати вас такими аргументами…

 Приклади:    
Скарбниця світової літератури дає багато прикла щодо порушення проблеми…
На згадку приходять герої…
У звязку з порушеною проблемою хочеться згадати твір…
Яскравим прикладом саме такого розуміння…особисто для мене є…
Проблема… є дуже актуальною, тому багато прикладів її розвязання дає саме життя. 
Говорячи про…, не можна не згадати…            Повертаючись до думки про…, можу навести такий приклад…
 Як я вже зазначав….щодо цього яскравим прикладом є образ…з твору…
Тема мого роздуму порушується у творі… Там…Найкращою ілюстрацією такого розуміння проблеми є герой…з твору…
Історія також дає багато прикладів… Один із них…Згадаймо постать видатного… Захоплює його…
Хоча мій власний життєвий досвід ще порівняно малий, можу сказати, що…
Хочу навести приклад із власного життя…
Висновок: 
 Отже… можна дійти висновку…   
Підсумовуючи, можна зазначити…       
Таким чином, можна зробити висновок…    
 Отже, бачимо, що…
 На завершення свого роздуму, підсумую…
Вирази  для  звязку  думок:   
По-перше..      По-друге…
 Повертаючись до думки про…, хочу зазначити, що…
 Як я вже стверджував… 
Як уже зазначалося…
 Як можна побачити…







 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу