Тема уроку. Контрольний усний твір-роздум на морально-етичну тему
А. Як ви розумієте поняття «мораль», «етика»?
Б. Які морально-етичні проблеми порушено в «Повчанні дітям Володимира Мономаха», байці Г. Сковороди «Бджола та Шершень» і вірші «Всякому місту — звичай і права...»?
В. У якій послідовності мають бути частини твору-роздуму (аргументи, висновок, приклади,
теза)?
Вправа.
Прочитайте текст і усно виконайте завдання.
Незрячий сидів на хіднику. Біля його ніг лежав капелюх, а поруч — кусень картону, на
якому було написано: «Я — сліпий, допоможіть мені, будь ласка!»
Повз незрячого проходив фахівець із реклами. Зі здивуванням зауваживши, що в капелюсі лише кілька нещасних копійок, він зупинився, кинув у капелюх монетку, а потім узяв
картон, повернув його іншим боком і щось там написав. Після обіду знову прийшов туди й
зауважив, що в капелюсі повно монет.
Новий напис зворушив усіх перехожих: «Зараз весна, але я не можу її побачити!»
Ось такою є сила слів! (Притча).
А. Про які моральні якості йдеться в цьому тексті? Моральні якості: милосердя, співчуття,
гідність, справедливість, свідомість, повага до ближнього, гордість, щедрість, великодушність, вірність, благородство…
Б. Подумайте, який би заголовок ви дібрали до цього тексту?
ЗАВДАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
1. Складіть усний твір-роздум (обсяг 2- 2,5 сторінки) у публіцистичному стилі на одну з тем:
1). Говорити про добрі справи й робити їх — не одне й те саме.
2). Без гідності
людина не особистість.
2. Запишіть відео з усним розказуванням складеного вами твору та надішліть вчителю сьогодні до 20.00.
Якщо виникли запитання, обов’язково задайте їх вчителю.
Матеріал для складання твору-роздуму
Визначення з довідкових джерел
• Гідність — сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості («Словник
української мови»).
• Гідність — поняття моральної свідомості, яке виражає уявлення про цінність будьякої людини як моральної особистості (Вікіпедія).
• Гідність — категорія етики, що означає особливе моральне ставлення людини до самої
себе та ставлення до неї суспільства (Вікіпедія).
• Особистість — конкретна людина з погляду її культури,особливостей характеру, поведінки тощо; індивідуальність, особа («Словник української мови»).
Вислови відомих людей
• Гідна людина не та, у якої немає недоліків, а та, у якої є чесноти (В.Ключевський).
• Досить миті, щоб стати героєм, але необхідне ціле життя, щоб стати гідною людиною
(П.Брюла).
• У кого слабкий характер, той не людина, а річ (Н.Шамфон).
• Немає нічого небезпечнішого в суспільстві, ніж людина без характеру (Ж. Даламбер).
• Слабохарактерна людина — кандидат у негідники (І.Шевельов).
Спеціальні
слова й вирази у творі – роздумі
Теза:
Я
думаю….
Я вважаю…
Мені
здається…
На мою думку…
На
моє переконання…
Моя точка зору на цю проблему така…
Аргументи:
Я так вважаю, тому що….
Чому я так думаю? Тому що…
Аргументом на користь моєї думки може бути те,
що…
До
того ж…
Довести
моє твердження я можу такими аргументами: по-перше…
На користь моєї думки можу навести такі аргументи…
Моє
переконання ґрунтується на тому, що: по-перше… по-друге…
Хоч
моя думка, можливо, видасться дивною, спробую переконати вас такими аргументами…
Приклади:
Скарбниця світової літератури дає багато
прикла щодо порушення
проблеми…
На згадку приходять герої…
У зв’язку з порушеною проблемою
хочеться згадати твір…
Яскравим
прикладом саме такого розуміння…особисто для мене є…
Проблема… є дуже актуальною, тому багато
прикладів її розв’язання дає саме життя.
Говорячи про…, не можна не згадати… Повертаючись
до думки про…, можу навести такий приклад…
Як я вже зазначав….щодо цього яскравим
прикладом є образ…з твору…
Тема мого роздуму порушується у творі… Там…Найкращою ілюстрацією такого розуміння
проблеми є герой…з твору…
Історія також дає багато прикладів… Один із
них…Згадаймо постать видатного… Захоплює його…
Хоча мій власний життєвий досвід ще
порівняно малий, можу сказати, що…
Хочу навести приклад із власного життя…
Висновок:
Отже… можна дійти висновку…
Підсумовуючи, можна зазначити…
Таким чином, можна
зробити висновок…
Отже, бачимо, що…
На завершення свого роздуму, підсумую…
Вирази для зв’язку думок:
По-перше.. По-друге…
Повертаючись до думки про…, хочу зазначити,
що…
Як я
вже стверджував…
Як уже зазначалося…
Як
можна побачити…
Комментариев нет:
Отправить комментарий