Тема уроку. ЛІНА
КОСТЕНКО. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ. ОСОБЛИВОСТІ
ІНДИВІДУАЛЬНОГО СТИЛЮ. «СТРАШНІ
СЛОВА, КОЛИ ВОНИ МОВЧАТЬ…», "ХАЙ БУДЕ ЛЕГКО, ДОТИКОМ ПЕРА...", "НЕДУМАНО, НЕГАДАНО...", "ПО СЕЙ ДЕНЬ ПОСЕЙДОН ПОСІДАЄ СВІЙ ТРОН...".
Мета уроку: : поглибити знання про життєвий і творчий шлях Ліни Костенко;
Актуалізація опорних знань.
Мета уроку: : поглибити знання про життєвий і творчий шлях Ліни Костенко;
розкрити жанрове і тематичне розмаїття її творчості;
ознайомити з особливостями індивідуального стилю поетеси;
розкрити ідейно-художній зміст поезій «Страшні слова, коли вони мовчать...», "Хай буде легко, дотиком пера...", "Недумано, негадано...", "По сей день Посейдон посідає свій трон..."; розвивати критичне мислення; виховувати національну гідність і свідомість, любов до
поезії.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Сьогодні
ми продовжимо своє знайомство із «шістдесятниками», творість яких неабияк
збагатила українську літературу високопатріотичними, ідейно-багатими, історичними,
яскравими творами .
- Пригадайте, хто такі шістдесятники, чому їх так називали? ("Шістдесятники" – це
нова генерація творців, які прагнули сказали власне, оригінальне слово не лише
в мистецтві, а й у суспільному житті, намагалися позбутися нагляду й тиску КДБ,
гуртувалися самочинно, виходячи зі справжніх ідейно-естетичних інтересів.
Працювали в 60 рр. ХХ ст., тому їх так назвали).
– Назвіть відомих шістдесятників:
поетів, прозаїків, перекладачів, літературних критиків.
(Найбільш відомими були:
поети Дмитро Павличко, Ліна Костенко,
Василь Симоненко, Іван Драч, Василь Стус, Борис Олійник; прозаїки Григір
Тютюнник, Євген Гуцало, Володимир Дрозд, Валерій Шевчук; перекладачі
Григорій Кочур, Анатоль Перепадя; літературні критики Іван Світличний, Іван
Дзюба, Євген Сверстюк).
– Які теми висвітлювались шістдесятниками?
(Питання правди та історичної пам’яті, голодомору
1932-1933рр. та сталінських репресій, несамовито-щира любов до України, віра в
непоборну силу її народу, його провідну місію).
Вивчення нового матеріалу.
- Дорогі одинадцятикласники, сьогодні я вас запрошую у дивосвіт поезії відомої української поетеси, яскравої представниці незабутнього й ще не до кінця усвідомленого «феномена шістдесятництва» - Ліни Василівни Костенко.
- Дорогі одинадцятикласники, сьогодні я вас запрошую у дивосвіт поезії відомої української поетеси, яскравої представниці незабутнього й ще не до кінця усвідомленого «феномена шістдесятництва» - Ліни Василівни Костенко.
У своєму вірші про Кобзаря вона звертається
до нас:
Бо пам'ятайте,
що на цій планеті,
відколи сотворив її пан Бог,
ще не було епохи для поетів,
але були поети для епох.
Вивчаючи творчість Ліни Василівни, можна з гордістю та
впевненістю сказати, що поети для епох не тільки були, але й є.
Ліну Костенко називають «голосом народу», честю і совістю нашої епохи. Для багатьох
вона уособлює альтернативну, тобто справжню Україну. Кажуть, що Костенко є
частиною того міцного магніту, що тримає
український світ. Активна учасниця руху шістдесятників, Ліна Василівна завжди
виважувала високе й відповідальне покликання митця на терезах сумління і ніколи
не зраджувала своїх переконань.
Лірика Ліни Костенко
У поетичній творчості Л. Костенко переважають ознаки декількох
стильових течій модернізму — елементи неокласицизму, неоромантизму й
імпресіонізму. «Таке поєднання породжує, з одного боку, надзвичайно щиру,
сповідальну емоційність, ліризм; дивовижну звукову організацію, мелодику творів громадянсько-публіцистичний пафос, прагнення
пробудити байдужі душі, достукатися до їхнього сумління й розуму; а з іншого —
інтелектуалізм, філософську заглибленість у таїну буття; відстороненість від
буденної метушні; увагу до досвіду історії, до здобутків світової культури;
самодисципліну й силу духу; афористичність вислову; відточену, вишукану,
переважно традиційну форму творів; точність життєвих деталей у ліричних
текстах», — зауважує літературознавець В. Пахаренко. Провідними в ліриці Л.
Костенко є мотиви рідної землі, історичної пам'яті та духовності.У вірші «Страшні слова, коли вони мовчать» поетеса написала про те, як важко інколи знайти слова, які б не «були уже чиїмись». Так, і справді, багато що повторюється в цьому світі — краса і потворність, зрада і самопожертва, «асфальти й спориші», навіть слова втрачають свій первозданний смисл, запозичені нами один в одного. Але поезія є по-справжньому неповторним явищем духовного життя української нації. Торкаючись наших душ, вона пробуджує в них світлі й радісні почуття, робить їх благороднішими, чистішими.
Вірш Ліни Костенко "Хай буде легко, дотиком пера..."— філософський етюд про пам’ять, про почуття, про відчуття життя, у якому перемішалися чорне й біле, добро й зло. Людині потрібне інколи не лише солодке, а й гірке, не лише світле, а й темне, щоб більше поцінувати те добре, світле, що є. У вірші «Хай буде легко. Дотиком пера…» на вік героїні, що багато пережила у житті, натякають такі рядки:
Сьогодні сніг іти вже поривавсь.
Сьогодні осінь похлинулась димом.
У поезії описано почуття, у які не вірить навіть сама лірична героїня: ”Хай буде легко. Це був тільки сон,що ледь торкнувся пам’яті вустами.”Поезія «Недумано, негадано...» — ідилія нерозривного кохання та страждання за майбутнє. Це освідчення в коханні. Почуття ліричної героїні такі глибокі — «до стогону, до сліз», і хочеться ввібрати кожен промінець, що випромінює коханий: «Ловлю твое проміння крізь музику беріз». Задушевність змальованої картини підтримується романтичним пейзажем на початку твору, який покладений на музику і став прекрасним романсом.
Вірш "По сей день Посейдон посідає свій трон..." написано під впливом вражень від перебування на Сицилії. Цей острів у Середземному морі — «густий концентрат античності», тому для втілення художньої ідеї авторка використовує образи давньогрецької міфології; поезія входить до збірки «Річка Геракліта» (2011). Провідний мотив поезії - єднання людини зі світом рукотворної краси (античним мистецтвом) і природою. Ідея твору: пошуки ліричним героєм справжнього, а не оманливого щастя; утвердження думки про те, що важливо зберегти довкілля чистим і красивим, насолоджуватися естетикою живого, справжнього, протистояти дрібному й бачити величне.
Завдання.
1.Опрацюйте матеріал підручника про Ліну Костенко с.209-210. Занотуйте основні відомості про життєвий і творчий шлях поетеси у зручній для вас формі.
2.Опрацювавши літературно-критичний матеріал про вірші Ліни Костенко с.210-215, складіть опорний конспект на тему "Лірика Л. Костенко". За бажанням виконайте презентацію на цю тему.
3. Навчіться виразно читати запропоновані поезіїї Ліни Костенко.
4. Вивчіть напам'ять одну з поезій, що розглянули на уроці.
Комментариев нет:
Отправить комментарий