воскресенье, 26 апреля 2020 г.

27.04.2020 Українська мова 11 клас

Тема уроку. Стилістичні особливості частин мови

Сьогодні на уроці з'ясовуємо стилістичну функцію різних частин мови; звернувши увагу на морфологічні синоніми – граматичні форми слова, які розрізняються стилістичним уживанням, удосконалюватимемо вміння доречного використання частин мови та їх певних граматичних форм у висловлюваннях різних стилів; розвиватимемо логічне й образне мислення, спостережливість, почуття мови, смак до влучного слова, пам'ять.

ПРИГАДАЙТЕ. Які є самостійні частини мови?
                            Чим службові ɱастини мови відрізняються від самостійних?



ПОМІРКУЙТЕ.
А  Визначте,  у якій колонці наведено стилістично забарвлені варіанти слів:
червоная      червона  
 співа               співає 
ходим              ходимо

 Б Для яких стилів мовлення характерні варіанти,  які ви щойно визначили?

В Зробіть висновок про те,  які саме варіантні форми прикметників і дієслів стилістично забарвлені.

ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ.
Прочитайте та запам'ятайте теоретичний матеріал підручника (с.181-182) про стилістичні особливості іменників, уживання присвійних прикметників та дієслівні форми.

ВИКОНАЙТЕ.
Вправа 1.
Запишіть речення, розкриваючи дужки, усно поясніть вибір форми.
 1. Його донька вивчилася на (вихователя, виховательку). 2. Інтерв’ю (журналістки, журналіста) Ольги Лихно завжди яскраві й глибокі. 3. (Секретар, секретарка) Малиновська В. К. (оформив, оформила) доручення на отримання заробітної плати.
4. Ірина Андріївна — (заступник, заступниця) (редактора, редакторки) газети. 5. Дуже цікавою була доповідь (професора, професорки) Євгенії Цибульської. 6. (Шеф, шефиня) Валентина Павлівна ніколи не (запізнювалася, запізнювався). 7. Краще запишися до (мого, моєї) стоматолога. 8. Жодна з наших (поетів, поеток, поетес) не може похвалитися таким строгим відчуттям єдності стилю. 9. Ліна Петрівна (був, була) (заступником, заступницею) директора. 10. І взагалі, нашим (літераторкам, літераторам) куди притаманніша консервація, закріплення на певному, раз досягнутому творчому щаблі (О. Забужко).

Вправа 2.
 І. Спишіть речення,  уставляючи пропущені букви е або и. Підкресліть стилістично забарвлені слова. Також виконайте завдання ІІ.







Вправа 3.
Перепишіть, розставляючи розділові знаки. Ознаки якого стилю властиві кожному з  речень?(Запишіть це у дужках після кожного речення.)
 1. Українці майбутнього мають плекати пошану до своєї культури знати ким вони є і ким були їхні предки мають втілювати пораду Тараса Шевченка І чужого научайтесь і свого не цурайтесь (З журналу). 2. Вимисел неодмінний елемент процесу художньої творчості адже письменник створює образи й картини за допомогою фантазії уяви а не простого опису спостережень (З підручника). 3. Я ваш мої діброви й сині птиці хоч до людей ведуть мої сліди (Г. Коваль). 4. Про суспільне значення рідної мови створено чудові афоризми. Ось найвиразніший із них Материнське слово розширює груди озоном людської гідності (І. Драч).

ПОПРАЦЮЙТЕ З ПІДРУЧНИКОМ (параграф 51).
1. Виконайте усно вправи 5, 7 .
2. Виконайте  вправу 6 (завдання А -усно, Б - письмово).
3.Опрацюйте (усно) відомості рубрики "КУЛЬТУРА СЛОВА".

УСІМ БАЖАЮ ГАРНОГО ДНЯ!

Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу