Тема
уроку. Поезія Стуса – взірець «стоїчної» поезії у світовій ліриці. «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе...».
«Господи, гніву пречистого...» - екзистенційна проблема вибору, віра в себе, надія
на здолання всіх перешкод
Друг В. Стуса,
письменник Ю. Покальчук так оцінював його особистість і творчість: «У Василя
Стуса найбільшим злочином було те, що він був українцем, просто справжнім
українцем; любив свою мову, свою землю, свою культуру і хотів бачити Україну
нормальною українською землею, а не витоптаним полем. Поезія Василя Стуса
виходить далеко за межі того експериментального бунтарства, часто
дилетантської, показової інтелектуалізації вірша, що були притаманні творам
багатьох його ровесників.
По-блоківськи
виточений і холоднуватий його вірш, природний український сентимент тут
приборканий і палає всередині кристала. Якщо ж торкнешся, гріє, мов серце.
Дисципліна слова,
лаконізм виразу, надзвичайно широкий словник, що постійно збагачується, ще й
незупинне власне словотворення — ось шлях його поезії».
У цьому ми
переконаємося на сьогоднішньому уроці.
Робота зі
словником
Стоїцизм – учення однієї з шкіл античності. Стоїки ставили
мету: досягнути душевного спокою, духовної незворушності, бути мужніми і
стійкими під час життєвих випробувань.
Екзистенціалізм (від лат. exsistentia — існування) —напрям у філософії та літературі, що позиціонує й досліджує людину як
унікальну духовну істоту, здатну до вибору власної долі. Основним проявом
екзистенціалізму є свобода. Екзистенціалісти досліджують проблему буття
(існування) людини в складних ситуаціях: страждання, внутрішня боротьба,
загроза смерті, втрата близьких та ін.
26 січня 1972 року, уже після пред’явлення звинувачення, Василь Стус пише вірш «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…», в якому вияскравлюється той шлях самоусвідомлення, що його проходить ліричний герой.
Поезія В.
Стуса — зразок стоїчної поезії у світовій ліриці. Ліричний герой його творів —
мужній у важких життєвих випробуваннях, він уміє протистояти спокусам, не
втрачає свого людського «Я» за жодних обставин, завжди в стані активної
позиції. Показовою в цьому плані є медитація «Крізь сотні
сумнівів я йду до тебе...» зі збірки «Палімпсести» (палімпсест — пергамент, на якому стерли старий текст і нанесли новий, але з часом дублена теляча шкіра відновила первісний текст, тому на палімпсесті співіснують два написи).
Ліричний герой цього вірша прямує до світла, добра й краси. Переборюючи «сотні сумнівів» і «сто зневір», він наближається до своєї мрії — до Бога, беручи на себе відповідальність бути «предтечею», який прокладає «шлях правдивий». Вірш належить до філософської лірики. Провідний мотив — віра особистості в себе, у подолання всіх життєвих перешкод.
Ліричний герой цього вірша прямує до світла, добра й краси. Переборюючи «сотні сумнівів» і «сто зневір», він наближається до своєї мрії — до Бога, беручи на себе відповідальність бути «предтечею», який прокладає «шлях правдивий». Вірш належить до філософської лірики. Провідний мотив — віра особистості в себе, у подолання всіх життєвих перешкод.
Медитація «Господи, гніву пречистого...» — зразок філософської (релігійної) лірики.
У цій стоїчній поезії ліричний
герой твердо заявляє, що, пройшовши будь-які випробування, вистоїть. При цьому
він наголошує: добре, що мати не зуміла вберегти його від біди, бо саме в
життєвих випробуваннях і труднощах гартується дух. Ліричний герой — смиренний
християнин і водночас сильна людина. Йому важливо в будь-якій життєвій ситуації
залишатися собою, не розгубити людських якостей. У цьому весь В. Стус як
людина, поет і громадянин. Екзистенційна ідея віри особистості у свої сили
звучить переконливо й оптимістично.
До речі...
Пам'яті В. Стуса присвячено документальний фільм «Просвітлої дороги свічка чорна» (1992 р., «Галичина-фільм»). За творами поета поставлено вистави «Птах душі» (1996), «Іду за край» (2006) та ін.
Онлайн-урок "Поезії Василя Стуса"
Завдання:
1. Опрацювавши літературно-критичний матеріал уроку про поезії Василя Стуса, познайомившись із текстами творів та переглянувши онлайн-урок, виконайте наступні
завдання у зошиті:
1) випишіть значення термінів стоїцизм та екзистенціалізм;
2) складіть до поезій «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе...» і «Господи, гніву пречистого...» літературний паспорт.;
3) складіть сенкан до образу митця.
2. Усно дайте відповіді на питання підручника 1-10 с. 237-238.
Увага! Наступний урок (28 квітня) - контрольна робота з української літератури. Готуючись до неї, повторюємо наступні вивчені теми:
ЛІТЕРАТУРНЕ ШІСТДЕСЯТНИЦТВОУкраїнська література на початку 60-х років XX ст.
Василь Симоненко
Дмитро Павличко
Іван Драч
Микола Вінграновський
Григір Тютюнник
Ліна костенко
Василь Стус
У підручнику цей матеріал розміщений на с.188-237.
Додаткові вказівки, інструктаж щодо проведення очікуйте.
Комментариев нет:
Отправить комментарий