понедельник, 25 мая 2020 г.

26.05.2020 Українська мова 11 клас

Тема уроку. Повторення вивченого. Засоби мовного вираження

   Сьогодні повторюємо тему, знання якої необхідні для успішної здачі ЗНО з української мови і літератури. Пригадаємо ЗАСОБИ МОВНОГО ВИРАЖЕННЯ.
   Засоби мовного вираження  – це спеціальні художньо-риторичні прийоми, лексичні й граматичні засоби мови, що привертають увагу до висловлення. Їх використовують для надання промові експресії, емоційності, образності, переконливості.
   Засоби мовного вираження:
 тропи ( гіпербола, епітет, метафора, метонімія, оксиморон, персоніфікація, порівняння, синекдоха );
риторичні фігури (антитеза, градація, повтор, риторичне запитання, риторичне звернення). 
   Троп (грецьк. tropos — зворот) — це виражальний засіб, прикметною особливістю якого є вживання слова чи сполуки слів у переносному значенні: золоті руки (епітет), збірка В. Стуса «Веселий цвинтар» (оксиморон), гроші тануть (метафора), танцюють сніжинки (персоніфікація) та ін.
   Риторичні фігури (грецьк. retorikos — ораторський, красномовний та латин. figura — зовнішній вигляд, образ, фігура) — синтаксичні конструкції, що мають умовно-діалогічний характер, тобто риторичне запитання не потребує відповіді, а риторичне звернення — реакції того, до кого воно спрямоване: Скільки тисячоліть ти, Земле, крутишся?!








Завдання
1. Повторіть (вивчіть) відомості про засоби мовного вираження: параграфи 2-7 (підручник з української мови).
2. Виконайте тестові завдання:


1. Укажіть художньо-виражальний засіб, використаний у рядках твору «Чи не той то хміль»:
Не пий, Хмельницький, дуже той Жовтої Води:
Іде ляхів сорок тисяч хорошої вроди.
А) Порівняння;
Б) метафора;
В) антитеза;
Г) гіпербола;
Д) алегорія.
2. Укажіть засіб поетичного синтаксису, використаний у фрагменті народної пісні «Із-за гори вітер віє…».
Із-за гори вітер віє,
А в долині тихо,
Добре було на Вкраїні,
А тепера лихо.
А) риторичне  запитання;
Б) риторичне звертання;
В) антитеза;
Г) безсполучниковість (асиндетон);
Д) анафора.
3. Укажіть художньо-виражальний засіб, використаний у рядках пісні «Віє вітер на долину»:
Ой привикла, мій братику,
Поміж ворогами,
Яку полі криниченька Поміж ворогами.
А) Порівняння;
Б) гіпербола;
В) епітет;
Г) метафора;
Д) оксиморон.
4. Укажіть засіб поетичного синтаксису, використаний у фрагменті народної думи «Хмельницький і Барабаш»:
Нащо нам королевські листи читати?
Нащо нам, козакам, козацькі порядки давати?
Нащо нам за віру християнську Достойно-праведно стояти?
А) Риторичне запитання;
Б) риторичне звертання;
В) антитеза;
Г) багатосполучниковість (полісиндетон);
Д) епіфора.
5. Установіть відповідність між засобами поетичного синтаксису, використаними в уривках народних пісень, та їхніми назвами:
1) «А в головах ворон кряче,
в ніженьках коник плаче…»
2) «Біжи, коню, дорогою
Степовою, широкою…»
3) «Порубаний, постріляний,
Китайкою покриваний…»
4) «Засідаєм при дорозі
Ждать подорожнього»
5) «Повернувся я з Сибіру,
Та не маю долі,
Хоч, здається, не в кайданах,
А все ж не на волі»
А) анафора;
Б) антитеза;
В) тавтологія;
Г) безсполучниковість;
Д) риторичне звертання.
6. У рядках «Слова о полку Ігоревім»:
О, стогнати руській землі,
Спом’янувши давнішню годину і давніх князів! —
використано художньо-виражальний засіб:
А) гіперболу;
Б) порівняння;
В) персоніфікацію;
Г) синекдоху;
Д) метонімію.
7. Укажіть троп, використаний в описі природи (епізод «Слова о полку Ігоревім» після поразки війська князя Ігоря):
«Никне трава жалощами, а дерево з тугою к землі приклонилося»:
А) порівняння;
Б) літота;
В) персоніфікація;
Г) епітет;
Д) гіпербола.
8. Укажіть, яка синтаксична фігура є переважною у фрагменті твору      Т. Шевченка «Плач Ярославни»:
Святий, огненний господине!
Спалив ecu луги, степи.
Спалив і князя, і дружину.
Спали мене на самоті! —
А) антитеза;
Б) анафора;
В) градація;
Г) інверсія;
Д) патетичне ствердження.
9. Укажіть назву стилістичного прийому, застосованого І. Вишенським у рядках «Послання до єпископів»:
«Єпископи в достатках буржуазних…, а сироти… голодні, і спрага їх мучить»
А) антитеза;
Б) анафора;
В) тавтологія;
Г) повторення;
Д) інверсія.
10. Укажіть художньо-виражальний засіб, який є визначальним у рядках твору Г. Сковороди «Розмова, звана Алфавіт, чи Буквар світу»:
«Кіт охочий до риби; та води боїться».
А) метафора;
Б) алегорія;
В) епітет;
Г) символ;
Д) порівняння.
11. Який художньо-виражальний засіб ужито в характеристиці Марусі «веселенька, як весіння зіронька»?
А) антитеза;
Б) порівняння;
В) оксюморон;
Г) метафора;
Д) символ.
12. Укажіть, який троп виділено в поданому уривку: 
А в ніженьках коник плаче.

Начало формы
А. порівняння
Б.  персоніфікація
В. епітет
Г. метафора
Д. гіпербола


Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу