среда, 25 марта 2020 г.

25.03.2020 Українська література 11 клас

Тема уроку.   

Григір Тютюнник. Коротко про письменника. 
"Вічна" тема  "любовного трикутника" в новітній інтерпретації. Образ  любові  як втілення високої християнської цінності, яка вивищує людину над прагматичною буденністю, очищає її душу («Три зозулі з поклоном»). Роль художньої деталі в розкритті характеру, ідеї


Мета: розкрити глибину «повної  болю» і любові до людини душі Григора Тютюнника, збагатити і систематизувати знання  про творчість письменника; відпрацьовувати  навички аналізу образів героїв новели « Три зозулі з поклоном», з'ясувати , у чому полягає філософічність і психологізм твору; 
виховувати почуття любові, доброти, терпимості, уміння співчувати та співпереживати.

І. Актуалізація опорних знань.
ПРИГАДАЙМО!
-         Що таке новела?
-         Які особливості психологічної новели?
-         Хто з українських письменників звертався до цього жанру?
( В. Стефаник «Камінний хрест», «Новина», Г.Косинка «Мати», «На золотих богів», М.Хвильовий «Мати», М.Коцюбинський «Інтермецо» та ін..)
-         Чи можна за допомогою невеликих творів передати «великі почуття»?
ІІ. Вивчення нового иатеріалу.
Сьогодні я запрошую вас на зустріч із людиною, яку по праву можна назвати творцем добра і справедливості. 
Григір Тютюнник – людина великого серця. Для нього ідеалом завжди були доброта, самовідданість і милосердя людської душі. Герої його творів звичайні люди, чуйні й добрі, з щедрою душею, здатні на глибоке і вірне кохання. Більшість творів письменника – новели. Та в цих невеликих за обсягом творах талановитий письменник створив колоритні, незабутні образи простих людей.

1. Ознайомлення з біографією Григора Тютюнника.

Пропоную вашій увазі відеоматеріали про митця, після перегляду яких,  у зошиті складіть сенкан "Григір Тютюнник " або асоціативний кущ.



Завдання.  У зошит з літератури, опрацювавши статтю підручника  "Григір Тютюнник "(с.203-204), занотуйте   основні відомості про життєвий і творчий шлях митця у зручній для вас формі.

2. Аналіз новели "Три зозулі з поклоном".

Новела «Три зозулі з поклоном», написана в 1977 році, глибоко віддзеркалює внутрішній світ письменника, його світобачення. Підсвідомо до її написання автор прямував, осмислюючи життя своєї родини, арешт батька.
          Григір Тютюнник згадував : «Я виношую образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли у нас сталося нещастя, мама в горі кинулася саме до неї… Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала та побивалась. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже навіки… Яке благородство й краса обох жінок, самозреченість моєї тоді ще зовсім молодої мами… І якщо доля дасть мені таланту – воздам хвалу жінці й красі».
 Отже, в основі новели «Три зозулі з поклоном» відчутні автобіографічні моменти. Образ оповідача, хлопця-студента, нагадує самого автора. Образ Михайла асоціюється з батьком письменника, свого часу також репресованого.
  Поштовхом до написання твору послужила, здавалося б, незначна подія: у 1976 році до Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист. Серед пісень, які він виконував, була «Летіла зозуля через мою хату…», де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про вічне, непереборне страждання людини.
Очевидці розповідають, що, почувши цю пісню, Тютюнник підхопився і побіг  до своєї кімнати. Так народилася новела «Три зозулі з поклоном» - одна з найчарівніших перлин української літератури ХХ ст..




Завдання. Опрацюйте статтю підручника "Новела "Три зозулі з поклоном""(с. 204-205). У зошит випишіть визнчення терміну ХУДОЖНЯ ДЕТАЛЬ.


3. Ознайомлення зі змістом новели "Три зозулі з поклоном".

Прочитайте у підручнику новелу "Три зозулі з поклоном" або послухайте її  аудіозапис .



Завдання.

1. Визначте сюжетні елементи новели Гр. Тютюнника "Три зозулі з поклоном": експозицію, зав'язку, розвиток подій, кульмінацію, розв'язку. Запишіть їх у зошит.
 2. У зошиті напишіть літературний паспорт твору "Три зозулі з поклоном".
3. У рамках підготовки до ЗНО виконайте наступні тестові завдання.


ТЕСТИ
1. Григір Тютюнник належить до
 А шістдесятників 
Б нью-йоркської групи
Г київської школи поетів 
Д неокласиків 
В «празької школи поетів»

2.   У новелі «Три зозулі з поклоном» Гр. Тютюнника розповідь ведеть­ся від
А   першої особи
Б   другої особи
В   третьої особи
Г   різних осіб через зміщення часових площин
Д   різних осіб залежно від епізоду
3.  Новела «Три зозулі з поклоном» присвячена
А сестрі                                         Г кононівським степам
Б синові                                        Д Україні
В любові всевишній

 4.       Новела як літературний жанр має такі ознаки:
А багато героїв, кілька сюжетних ліній
Б    оповідь із чітко вираженою мораллю
В    ліризм, відсутність сюжету
Г    єдність місця, часу та дії
Д    динамічний сюжет із несподіваною розв'язкою
5.       Художньою деталлю над галушками катується дано характеристику приземленій людині («Три зозулі з поклоном»)
А Михайлові                                Г Соні
Б дядьку Левкові                        Д синові-студенту
В Карпові Ярковому
6.       Характер Михайла («Три зозулі з поклоном») найглибше розкрива­ється в
А діалогах матері із сином                      Г авторських відступах
Б ставленні до нього Марфи                     Д вдачі його сина                В його останньому листі
7.       Прочитайте рядки з новели «Три зозулі з поклоном»              Гр. Тютюнника. Я виходжу з-за клуба в новенькому дешевому костюмі (три ваго­ни цегли розвантажив з хлопцями-однокурсниками, то й купив) і з чемо­данчиком у руці.                   В уривку використано художній засіб
А метонімію                                                                   
Б художню детальВ тавтологію
Г гіперболу
Д оксюморон

8. У новелі «Три зозулі з поклоном» НЕМАЄ такої композиційної особливості:
А наявність обрамлення (розпитування сина матері) і трьох частин                                                                                                   Б переплетіння голосів Соні, Михайла та їхнього сина                   В повторюваний образ «татової сосни»                                            Г зміщення часових площин                                                           Д кульмінація на початку твору
9.       Завуальований драматизм суспільних колізій стає помітним із 
А репліки сина про складання сесії
Б поведінки дядька Левка В вечірок у Михайловому домі 
Г стосунків Марфи й Карпа Яркових 
Д скупих відомостей про Сибір
10.   Назва новели «Три зозулі з поклоном» символізує 
А три роки ув'язнення в таборах Сибіру
Б    любовний трикутник — три долі головних героїв
В   смуток, тужливу звістку, тугу за життям, минулим
Г    щастя, заспокоєння, душевну рівновагу
Д   плинність життя й кохання


 11. Установіть відповідність. 
Герой (героїня) твору
1      Марфа                                          
2       Соня                                              
3      дядько Левко
4       син-студент                              

Репліка 
А Чорнила слізьми не розмаж.
Б Нате вам осьо, вип'єте за його здоров'я.
В Дивлюсь, а вона вже на поріжку сидить, жде...
Г Сусіда мій по землянці молиться уві сні, а Бога не називає.
Д  Чому вони не одружилися, так одне одного чуючи?

12. Установіть відповідність
Художній засіб
1      порівняння
2      метафора
3      просторіччя
4      пестлива лексика


Приклад
А Два годочки прожила з Карпом своїм і нажилася на сто.
Б ...спогади її не щемлять їй і не болять — вони закам'яніли.
В ...гомонимо бувало втрьох або співаємо потихеньку.
Г Товстопикий був, товстоногий. І рудий — матінко ти моя...
Д А Морфа біжить на роботу, птахою летить...


Це цікаво!

Порівняйте своє сприйняття новели "Три зозулі з поклоном" з такою її екранізацією.
















Усім бажаю гарного дня!

Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу