Тема уроку.
Григір Тютюнник. Коротко про письменника.
"Вічна" тема "любовного трикутника" в новітній
інтерпретації. Образ любові як втілення високої християнської цінності,
яка вивищує людину над прагматичною буденністю, очищає її душу («Три зозулі з поклоном»).
Роль художньої деталі в розкритті характеру, ідеї
Мета: розкрити глибину «повної
болю» і любові до людини душі Григора Тютюнника, збагатити і
систематизувати знання про творчість письменника; відпрацьовувати навички аналізу образів героїв новели « Три
зозулі з поклоном», з'ясувати , у чому полягає філософічність і психологізм
твору;
виховувати почуття любові, доброти, терпимості, уміння співчувати та
співпереживати.
І. Актуалізація
опорних знань.
ПРИГАДАЙМО!
- Що таке новела?
-
Які особливості
психологічної новели?
-
Хто з українських
письменників звертався до цього жанру?
( В. Стефаник «Камінний хрест», «Новина», Г.Косинка
«Мати», «На золотих богів», М.Хвильовий «Мати», М.Коцюбинський «Інтермецо» та
ін..)
-
Чи можна за
допомогою невеликих творів передати «великі почуття»?
ІІ. Вивчення нового иатеріалу.
Сьогодні
я запрошую вас на зустріч із людиною, яку по праву можна назвати творцем добра
і справедливості.
Григір
Тютюнник – людина великого серця. Для нього ідеалом завжди були доброта,
самовідданість і милосердя людської душі. Герої його творів звичайні люди,
чуйні й добрі, з щедрою душею, здатні на глибоке і вірне кохання. Більшість
творів письменника – новели. Та в цих невеликих за обсягом творах талановитий
письменник створив колоритні, незабутні образи простих людей.
1. Ознайомлення з біографією Григора Тютюнника.
Пропоную вашій увазі відеоматеріали про митця, після перегляду яких, у зошиті складіть сенкан "Григір Тютюнник " або асоціативний кущ.
Завдання. У зошит з літератури, опрацювавши статтю підручника "Григір Тютюнник "(с.203-204), занотуйте основні відомості про життєвий і творчий шлях митця у зручній для вас формі.
2. Аналіз новели "Три зозулі з поклоном".
Новела «Три
зозулі з поклоном», написана в 1977 році, глибоко віддзеркалює внутрішній світ
письменника, його світобачення. Підсвідомо до її написання автор прямував,
осмислюючи життя своєї родини, арешт батька.
Григір Тютюнник згадував : «Я виношую образ жінки, котра дуже любила
мого батька. Коли у нас сталося нещастя, мама в горі кинулася саме до неї…
Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала та побивалась. Удвох
вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже
навіки… Яке благородство й краса обох жінок, самозреченість моєї тоді ще зовсім
молодої мами… І якщо доля дасть мені таланту – воздам хвалу жінці й красі».
Отже, в основі новели «Три зозулі з поклоном» відчутні
автобіографічні моменти. Образ оповідача, хлопця-студента, нагадує самого
автора. Образ Михайла асоціюється з батьком письменника, свого часу також репресованого.
Поштовхом до написання твору послужила,
здавалося б, незначна подія: у 1976 році до Ірпінського будинку творчості
завітав сліпий бандурист. Серед пісень, які він виконував, була «Летіла зозуля
через мою хату…», де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про вічне,
непереборне страждання людини.
Очевидці
розповідають, що, почувши цю пісню, Тютюнник підхопився і побіг до своєї кімнати. Так народилася новела «Три
зозулі з поклоном» - одна з найчарівніших перлин української літератури ХХ ст..
Завдання. Опрацюйте статтю підручника "Новела "Три зозулі з поклоном""(с. 204-205). У зошит випишіть визнчення терміну ХУДОЖНЯ ДЕТАЛЬ.
3. Ознайомлення зі змістом новели "Три зозулі з поклоном".
Прочитайте у підручнику новелу "Три зозулі з поклоном" або послухайте її аудіозапис .
Завдання.
1. Визначте сюжетні елементи новели Гр. Тютюнника "Три зозулі з поклоном": експозицію, зав'язку, розвиток подій, кульмінацію, розв'язку. Запишіть їх у зошит.
2. У зошиті напишіть літературний паспорт твору "Три зозулі з поклоном".
3. У рамках підготовки до ЗНО виконайте наступні тестові завдання.
ТЕСТИ
1. Григір Тютюнник належить до
А шістдесятників
Б
нью-йоркської групи
Г київської школи поетів
Д
неокласиків
В «празької школи поетів»
2. У новелі «Три зозулі з поклоном» Гр. Тютюнника розповідь ведеться від
А першої особи
Б другої особи
В третьої особи
Г різних осіб через зміщення часових площин
Д різних осіб залежно від епізоду
3. Новела «Три зозулі з поклоном» присвячена
А сестрі Г кононівським степам
Б синові Д Україні
В любові всевишній
4. Новела як літературний жанр має такі ознаки:
А багато героїв, кілька сюжетних ліній
Б оповідь із чітко вираженою мораллю
В ліризм, відсутність сюжету
Г єдність місця, часу та дії
Д динамічний сюжет із несподіваною розв'язкою
5. Художньою деталлю над галушками катується дано характеристику приземленій людині («Три зозулі з поклоном»)
А Михайлові Г Соні
Б дядьку Левкові Д синові-студенту
В Карпові Ярковому
6. Характер Михайла («Три зозулі з поклоном») найглибше розкривається в
А діалогах матері із сином Г авторських відступах
Б ставленні до нього Марфи Д вдачі його сина В його останньому листі
7. Прочитайте рядки з новели «Три зозулі з поклоном» Гр. Тютюнника. Я виходжу з-за клуба в новенькому дешевому костюмі (три вагони цегли розвантажив з хлопцями-однокурсниками, то й купив) і з чемоданчиком у руці. В уривку використано художній засіб
А метонімію
Б художню детальВ тавтологію Г гіперболу Д оксюморон
8. У новелі «Три зозулі з поклоном» НЕМАЄ такої
композиційної особливості:
А наявність обрамлення
(розпитування сина матері) і трьох частин Б переплетіння голосів Соні, Михайла
та їхнього сина В повторюваний образ «татової сосни» Г
зміщення часових площин Д кульмінація на початку твору
9. Завуальований драматизм суспільних колізій стає помітним із
А репліки
сина про складання сесії
Б поведінки дядька Левка В вечірок у Михайловому домі
Г стосунків Марфи й Карпа Яркових
Д скупих відомостей про Сибір
10. Назва новели «Три зозулі з поклоном» символізує
А три роки ув'язнення в
таборах Сибіру
Б любовний трикутник — три долі
головних героїв
В смуток, тужливу звістку, тугу за життям, минулим
Г щастя, заспокоєння, душевну
рівновагу
Д плинність життя й кохання
12. Установіть відповідність.
Художній
засіб
1
порівняння
2
метафора
3
просторіччя
4
пестлива лексика
Приклад
А Два годочки прожила з Карпом своїм і нажилася на сто.
Б ...спогади її не щемлять їй і не болять — вони закам'яніли.
В ...гомонимо бувало втрьох або співаємо потихеньку.
Г Товстопикий був, товстоногий. І рудий — матінко ти моя...
Д А Морфа біжить на роботу, птахою летить...
Це цікаво!Порівняйте своє сприйняття новели "Три зозулі з поклоном" з такою її екранізацією. |
Комментариев нет:
Отправить комментарий