понедельник, 6 апреля 2020 г.

06.04.2020 Українська мова 11 клас

Тема. Стилістичне забарвлення фразеологізмів



Мета уроку: 
продовжувати формувати  знання про фразеологізми та їх види за функціонально-стилістичними ознаками; 
 розвивати орфографічну грамотність,  мислення,  культуру мовлення та спілкування;
виховувати любов і повагу до рідного слова, історії та  культури нації.

ХІД УРОКУ
1.КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ
Завдання 1. Запишіть у зошит, ставлячи наголос, та запам'ятайте наступні слова (прислівники):
босоніж, водночас, впереміш,  врозріз, доверху,  допізна,  завжди зрання, зсередини, навколо, нарозхват, натщесерце, неспроста,  подекуди,  позаочі, по-новому, поночі,  посередині,  потайки,  разом,  раз по раз.

Завдання 2. Прочитайте та запам'ятайте:

Неправильно                                                 Правильно

під відкритим небом                                        просто неба 
у процесі проведення екскурсії                      під час проведення екскурсії
кидатися в  очі                                                  впадати в  око (у вічі)
 експонати ХХ віку                                          експонати ХХ століття
 міроприємство                                             захід 
 підводити підсумки                                         підбивати підсумки
 збори шкільного гуртка                                  засідання шкільного гуртка
 душі не чаяти                                                   душі не чути
 згідно до плану                                                згідно з  планом (відповідно до плану)


І.  РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
 1. Пригадаймо. 
Що спільного й відмінного між словом та фразеологізмом?

Вправа (усно)


2.Прочитайте і запам'ятайте відомості таблиць.


3. Виконайте практичні завдання.

Вправа 1.
 Розподіліть фразеологізми на групи залежно від їхнього стилістичного забарвлення:
 Розмовний стиль       Науковий стиль      Офіційно-діловий стиль

 Крутого замісу, чинне законодавство, поставити експеримент, клювати носом, згідно з наказом, прошу допустити, на основі отриманих даних, бити байдики, морочити голову, доводити до відома, надавати слово, довести теорему.

 З одним фразеологізмом кожної групи складіть і запишіть речення. Підкресліть фразеологізми як члени речення.

Вправа 2.
  Випишіть фразеологізми. які мають поетичне, урочисто-піднесене забарвлення. Для яких стилів мовлення вони характерні? Письмово поясніть значення двох виписаних фразеологізмів (на вибір).
 Лебедина пісня, аж за боки братися, іронія долі, сьоме небо, мати за честь, замилювати очі, нитка Аріадни, топтати ряст, олімпійський спокій, витрішки продавати, дістати відкоша, випити гірку чашу, варити воду, сіль землі, терновий вінок, чаша терпіння, без задніх ніг, вільна птаха, синій птах, за вовка промовка, бути на коні, крапля в морі, прикипіти очима, осідлати Пегаса, на ясні зорі, на тихі води. 
 З одним виписаним фразеологізмом (на вибір ) придумайте і запишіть  складне  речення або просте ускладнене.

Вправа 3.

Відредагуйте фразеологізми і запишіть правильно. Для якого стилю мовлення вони характерні? Ви можете скористатися поданою нижче таблицею.

 Постанова вступає в силу, прийняти участь у конкурсі, підвергнуто критиці, підвести підсумки олімпіади, пропозицію прийнято до уваги, сторони прийшли до згоди, затронути питання будівництва. 


Вправа 4.
Спишіть речення, розкриваючи дужки.
 1. Майдан весь заставлен(н)ий возами так, що й курці ніде клюнути (І. Нечуй-Левицький). 2. (Не)має таких академій, щоб наб(е,и)рали без клепок, а випускали з клепками (Олесь Гончар). 3. Я б давно мав синицю в руках, а жадаю сягнуть журавля (П, Карась). 4. Не хочеш – не кажи. Я лізти в душу силоміць (не)звикла (Леся Українка). 5. З огляду на викладене просимо вирішити питання відшкодуван(н)я  збитків (З листа). 6. Обгрунтуйте роль калійних добрив, висловте суджен(н)я про біологічну роль металічних елементів (З підручника). 7. Треба негайно вжити заходів, щоб запобігти поширен(н)ю інфекції (З виступу ).

ІІ. Підкресліть фразеологізми відповідно до їхньої синтаксичної ролі. Усно поясніть стилістичну функцію цих мовних засобів у кожному реченні. 

Вправа 5.

Виконайте одне із запропонованих нижче творчих завдань.





 АБО

Вибравши серед поданих фразеологізмів лише розмовні, уведіть їх (на вибір) у  жартівливе висловлення (3-5 речень)  «Як ми готувалися до контрольного тестування». 
Перейти рубікон;  жити своїм розумом;
народитися в сорочці;  куряча пам’ять;
не з заячого пуху;  в’їхати на білому коні;
бити лихом об землю;  узяти ноги на плечі;
вивести на орбіту;  баляси точити;
утерти носа;  тягти кота за хвіст;
держати хвіст бубликом.

ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ!







Усім бажаю гарного дня!


Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу