воскресенье, 5 апреля 2020 г.

06.04.2020 Українська мова 9 клас

Тема. Складне речення з різними видами зв'язку


Мета уроку:
 продовжувати формувати  поняття про складне речення з різними видами зв’язку;
вчитися визначати основні ознаки складних синтаксичних конструкцій і структуру їх;
розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку,  складати схеми; 
формувати творчі вміння відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; 
виховувати бережне ставлення до природи.

Хід уроку

1. КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ
Завдання. Запишіть у зошит, ставлячи наголос, та запам'ятайте наступні слова ( форми дієслів ): 

брати, беремо, берете, беручи.     класти, кладемо, кладете, кладучи,
іти, ідемо, ідете, ідучи,          нести, несемо, несете, несучи,
      везти, веземо, везете, везучи,    ходжу, молю, роблю.

2. ОРФОГРАФІЧНИЙ ТРЕНАЖЕР


Завдання. Спишіть слова, уставляючи пропущену букву е або и. Правильність написан­ня перевірте за словником.
М..нулий, к..шеня, шел..стить, каш..ль, оч..рет, директор, л..вада, майст..р, приб..режний, зв..селити, заст..лати, бр..ніти, завм..рати, вигр..бти, вел..тень, грив..нь, т..хнічний, вит..рати, зд..рати.
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання 1.
ПРИГАДАЙМО. У чому полягає відмінність між сполучниковим і безсполучниковим зв'язком?
А. Визначте вид зв'язку частин у кожному реченні.
1.  Стародавня Ольвія давно їх цікавить, давно їм хочеться досліджувати, розкопувати її.
2.  Давно їм хочеться досліджувати, розкопувати Ольвію, щоб дізнатися, чому вона загинула.
Б. Визначте, які види зв'язку є в поданому нижче реченні, утвореному з двох попе­редніх.
Стародавня Ольвія давно їх цікавить, давно їм хочеться досліджувати, розкопувати її, щоб дізнатися, чому вона загинула... (Олесь Гончар).

В. Зробіть висновок (усно) про основні ознаки складного речення із сполучниковим і безспо­лучниковим зв'язком.

Завдання 2. Повторіть вивчений на попередніх уроках матеріал, опрацювавши  відомості таблиць.




4.ВИКОНАННЯ ВПРАВ

Завдання 1.

І. Спишіть речення. Підкресліть граматичні основи. Які види зв'язку частин поєднано в кожному реченні?

1. Наслідки вашої праці оцінять інші, дбайте тільки про те, щоб серце ваше було чисте й справедливе (Д. Рескін). 2. Жито вже кинуло колос і змінило барву стебел та листків: до зеленавості влилася сивина, ніби його хтось попелом трохи притрусив (М. Малиновська). 3. Упав мороз на листя посіріле, яри заслало сиве полотно, збирають ночі зорі у рядно, і сонце в хмарах ніжиться без діла (В. Симоненко). 4. Як хочеться, щоб всі на світі люди не забували: ти усе ж людина (Г. Дудка). 5. Птицю вабить рідний берег, і лишає вирій птиця, лиш дихне весна із півдня, лиш набруняться сади (І. Вирган). 6. Зацвіли, забуяли вишні, забіліло кругом вночі, і кантату* весни одвічну замузичили знов дощі (В. Буденний ).

II. Побудуйте схеми  речень . 
Довідка.
* Кантата - великий урочистий музичний твір, що його виконують солісти і хор у супроводі оркестру.

Завдання 2.
І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Чи в усіх реченнях є двокрапка? Визначте, які види зв'язку частин поєднано в кожному реченні(усно).

1. Я пам'ятаю сніг на землю падав і припадав до мерзлої землі а батько вносив яблуко із саду, останнє що сховалось у гіллі (Г. Дудка). 2. Я навік той день запам'ятав з буйних яблунь білий цвіт злітав тихо тихо падав білий цвіт наче мрія неповторних літ (Г. Тютюнник). 3. Якби моя воля видала б закон заборонити нещасливі фінали в казках (М. Павленко). 4. Я знаю тут проходили бої і вороги ломились в ці ворота (В. Грінчак).
5. Рожевий пил спадав синіло все кругом і коси золоті зоря вплітала в трави (В. Сосюра). 6. У вилисках дніпровської води що воям князя рани омивала я бачу захлинається навала свавільної фашистської орди (М. Боровко ).

II. Побудуйте схеми трьох речень (на вибір).

III. Визначте частини мови всіх слів останнього речення.

Завдання 3.
За поданими схемами складіть і  запишіть речення. 
1. […], і […], (якщо …). 
2. (Коли …), […], але […].
 3. […], (так що …), та […].

Творче завдання (за бажанням)
І Перегляньте відеоролик «Наздогнати черепаху» (4хв). Перекажіть ту частину, у якій розповідається про технологію відстеження морських черепах і середовище для зелених черепах (усно).
 ІІ.Напишіть роздум (сім-дев'ять речень) у робочий зошит про те, чому людина повинна дбати про тварин, особливо про тих, які вимирають.  У  роздумі використовуйте складні речення з різними видами зв'язку.



УСІМ БАЖАЮ ГАРНОГО ДНЯ!

Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу