среда, 29 апреля 2020 г.

29.04.2020 Українська література 11 клас

Тема уроку. СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА.
Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття. Оксана Забужко. «Рядок з автобіографії», «Читаючи історію»
   Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ «Сучасна українська література». Опрацьовуючи теми цього розділу,  ми будемо з'ясовувати з вами, як розвивається українська література наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття, які має здобутки, познайомимося з творчістю  знакових для України письменників,

Що таке сучасна література? 
           
    Сучасною літературою називаємо всі твори останніх двох-трьох десятиліть. Важко судити, що саме з поточної книжкової продукції стане класикою і збережеться надовго. Буває, що модні й популярні літературні явища дуже швидко забуваються. Наука про літературу не належить до точних, адже вона досліджує живий і мінливий творчий процес. Тому й періодизація сучасної літератури є доволі умовною й почасти дискусійною. Сьогодні до сучасної літератури відносять твори, що з’явились після 1991 року, тобто після утвердження державної незалежності, коли українці попрощались із тоталітарним режимом, а наше мистецтво — із соціалістичним реалізмом. Звичайно, ще пишуть і видають твори ті автори, котрі були сформовані в радянські часи. Отже, під сучасною українською літературою розуміємо твори останніх десятиліть, які художньо осмислюють проблеми нашого сьогодення, а також із сучасних позицій висвітлюють історичне минуле та накреслюють перспективи майбутнього.

Формування сучасного літературного процесу 
-         Формування сучасного літературного процесу можна простежити з другої половини 80-х рр. ХХ століття. Це був час, коли, відповідно до об’єктивних законів розвитку історичного процесу, почався занепад радянської імперії – тоталітарної держави, основи якої базувались на більшовицькій ідеології. Кульмінацією цих суспільно-історичних змін стало проголошення Україною незалежності у 1991 році. Відбувалося становлення держави, молодої за віком, але з міцними демократичними засадами й глибинним національним підґрунтям.

Література цієї доби має складну структуру:
·   це був час оновлення творчості письменників-шістдесятників (І.Драч, Д.Павличко, Л.Костенко);
·  час появи нових імен митців, що у 60-х рр. ХХ століття лише народилися, а письменницьку діяльність розпочали на хвилі суспільних змін у 90-ті рр. ХХ століття (Ю.Андрухович, О.Забужко, В.Герасимюк);
·  час відновлення імен заборонених у радянський час діячів ХІХ століття (М.Костомаров, П.Куліш, А.Кащенко, М.Аркас);
·   доба реабілітації епохи «розстріляного відродження» (М.Хвильовий, Г.Косинка, М.Куліш) та письменників-емігрантів (І.Багряний, В.Барка, У.Самчук, представників «Празької школи»), чия творчість хоч, здавалось, прийшла до читача із великим запізненням, дала потужний поштовх розвитку національної ідеї.
Літературні покоління і групи 
            Ще від «шістдесятників» усталився поділ літераторів «за десятиліттями». Критики писали також про «сімдесятників», «вісімдесятників», «дев’ятдесятників» і «двотисячників». Це доволі умовне й спрощене уявлення про літературний процес, яке ґрунтується на припущенні, що письменники, які одночасно прийшли в літературу, звертаються до схожих тем і проблем. 
       Наприклад, до «вісімдесятників» зазвичай відносять І.Римарука, О.Забужко, Ю.Андруховича, О.Ірванця, Г.Пагутяк, В.Діброву. До «дев’ятдесятників» — С.Жадана, М.Кіяновську, Н.Сняданко. А до «двотисячників» — Л.Дереша, І.Карпу, С.Пиркало, Л.Якимчук та ін. 
          Сьогодні ще продовжує діяти організація, що виникла 1934 року. Нині вона змінила назву на Національну спілку письменників України. Як альтернативу до неї 1997 року було створено Асоціацію українських письменників. 
            У 90-х роках минулого століття діяли різні літературні групи й об’єднання: «Бу-Ба-Бу» (Ю.Андрухович, О.Ірванець, В.Неборак), «ЛуГоСад» (І.Лучук, Н.Гончар, Р.Садловський), «Червона фіра» (С.Жадан, Р.Мельників, І.Пилипчук), «Нова деґенерація» (І.Андрусяк, С.Процюк, І.Ципердюк) та деякі інші. І сьогодні подекуди виникають різні переважно ситуативні об’єднання молодих літераторів. 
        Для початківців проводяться конкурси, що дозволяють багатьом представити свою творчість. Найбільш відомим є «Коронація слова» — міжнародний літературний конкурс романів, п’єс, кіносценаріїв, пісенної лірики та творів для дітей. 
        Основне завдання, яке ставлять перед собою сучасні письменники, дуже просте — творити якісний і конкурентний літературний продукт, який би задовольняв запити читацької аудиторії. 

            Завдання:
1. Як ви зрозуміли поняття «сучасна література»? Запишіть у зошит його визначення. Спробуйте скласти  «хмарину слів» до цього поняття.
Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) - це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати матеріал з теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
2. Прочитайте та запам'ятайте матеріал підручника про сучасну українську літературу с.239-240,  законспектуйте у зошит відомості з теорії літератури.


Сучасну українську літературу творять письменники нової генерації. Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з творчістю окремих представників сучасної української літератури.
    

Оксана Забужко 

(Народилась 1960 р.)
Оксана Стефанівна Забужко народилась 19 вересня 1960 року в Луцьку. Закінчила філософський факультет Київського університету ім. Т. Шевченка. Авторка поетичних збірок «Травневий іній», «Дириґент останньої свічки», «Автостоп», «Новий закон Архімеда», романів «Польові дослідження з українського сексу», «Музей покинутих секретів», низки повістей, оповідань, есеїв.



Письменниця про себе
     У мене було вколочено абсолютно непохитне переконання (і всі життєві розчарування в дорослому віці його так і не похитнули), що всякий чесно зроблений труд рано чи пізно дочекається винагороди. Може, посмертно. Не обов'язково ж за життя.
       Написання книги — це вихід за межі горизонтів свого актуального знання. Воювати з сутністю, яка хоче стати книжкою, — як ходити по воді. Ще трохи ізоляції — і відчуваєш, що почнеш левітувати. Ніяка наркота не зрівняється з кайфом від писання книжки.
Oкcaнa Забужко
Завдання
  • 1. Подумайте (усно) над питаннями:                            Чим зацікавила вас особистість письменниці? Про що ви хотіли б дізнатися більше? Які запитання у вас виникли? У який спосіб ви можете задовольнити свою цікавість?
  • 2. Знайдіть у мережі Інтернет і перегляньте інтерв'ю з видатною українською письменницею Оксаною Забужко із серії #ПроСлово. Відповіді на які запитання вас зацікавили? Як письменниця оцінює сучасний стан української літератури, культури?
  • 3.  Прочитайте поезії Оксани Забужко  «Рядок з автобіографії», «Читаючи історію». Яке враження справили на вас ці поезії? Які літературні асоціації викликли? Які проблеми порушено у цих творах? 
  • 4. Напишіть вільне есе на тему "Чим вражають поезії Оксани Забужко?" .

Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу