четверг, 30 апреля 2020 г.

30..04.2020 Українська література 9 клас

Тема уроку. Біблія в житті Т. Шевченка. Світле пророцтво поета («Ісаїя. Глава 35»). Художня інтерпретація творів із Книги псалмів, риси її національної своєрідності у Т.Шевченка. Світова велич  українського поета. Ушанування пам’яті поета в Україні й за кордоном


    У кожного народу є святині. Український народ щасливий, що має свої святині, серед них дві найголовніші книги буття нашої нації. Одна навчає нас любові до людей, самопожертви, віри у Творця, а друга  навчає до самозабуття любити Україну. Ці книги – Біблія і «Кобзар».
    Сьогодні ми повинні дослідити ставлення Тараса Шевченка до Біблії, прочитати та проаналізувати твори, написані на основі Святого Письма, чи є переспівами його;  зіставити поетові переспіви й оригінальні біблійні тексти псалмів; визначимо домінанти авторського почуття. 

1. Опрацюйте розміщений нижче літературно-критичний матеріал та виконайте завдання до нього.

Біблія в житті Т. Шевченка 

   
   Коли Україна входила до складу Радянського Союзу, офіційна критика повісила на Т.Шевченка ярлик атеїста, тобто невіруючої людини, безбожника, що було злісним наклепом на поета, твори якого рясніють трепетним звертанням до Бога. Без сумніву, питання Шевченко й релігія — складне й суперечливе. 
        Про ставлення видатного поета до Бога та Біблії переконливо пише Б. Степанишин. Удумливо вчитайтеся в його рядки: «…Великий Кобзар, по суті, жодного разу не заперечив існування Бога. Є, правда, у “Кобзарі” кілька місць, де віра Шевченка в Бога ставиться залежно від долі розтерзаної, уярмленої Російською імперією України. Уже в “Заповіті” (творі, який у ХІХ–ХХ ст. використовували як національний гімн) поет лине “до самого Бога / Молитися...”, але за умови, що Той покарає ворогів пригнобленого українського народу… Фраза “а до того / Я не знаю Бога” є своєрідним художнім прийомом поета-романтика. Напевне, це ставлення до Бога людини, яка, споглядаючи тяжкі страждання свого народу, упала в розпач, і, оскільки на землі ніхто не чує й не рятує знедолених, поет посилає згорьовані думи до Бога, захисника зневажених…»        
   
     Епіграфи багатьох поем Т. Шевченка взяті з Біблії, а відомо ж, що в епіграфі — основна ідея твору. Поет захоплений Біблією. «Єдина моя втіха тепер — Євангеліє. Новий Заповіт я читаю з благоговійним тремтінням. Я читаю його щодня, щогодини», — пише митець у листі до Варвари Рєпніної. 
     До біблійних тем Т. Шевченко звертався в багатьох творах на різних етапах своєї творчості. Біблійні образи й мотиви наявні в таких творах поета: цикл «Давидові псалми», «Подражаніє 11 псалму», «Царі», «Неофіти», «Марія», «Ісаія. Глава 35» та ін. 
Теорія літератури
   Псалми (з грецьк. psalmos — хвалебна пісня) — пісні релігійного змісту, створені біблійним царем Давидом. Зібрання 150 псалмів увійшло до Святого Письма під назвою Псалтир, ставши навчальною книгою. Своєю образністю й тонким ліризмом вони захоплювали митців доби бароко, мали вплив на творчість Г.Сковороди (пригадайте його збірку «Сад божественних пісень»). Саме за псалмами Г.Сковороди навчався Т.Шевченко, який написав поетичний цикл «Давидові псалми» (1845).

Завдання

1. Прочитавши літературно-критичний матеріал у зошиті дайте аргументовану відповідь на питання:  чи справедливо в минулому столітті на Т.Шевченка чіпляли ярлик атеїста.
2. Випишіть у зошит визначення поняття псалми.

2. Перегляньте онлайн-урок  "Біблія в житті Т.Шевченка ".

Завдання

1. У підручнику с. 244 - 247 прочитайте переспів Т. Шевченка «Ісаія. Глава 35», опрацюйте огляд цього твору .
2.  Дайте письиові відповіді на питання підручника 1-11 с.248.


3. Перегляньте онлайн-урок "Світова велич Т. Шевченка".



Завдання

1. Опрацюйте у підручнику статтю "Світова велич українського поета" с..249.
2. Складіть сенкан або "хмарину слів" про Т.Шевченка.

Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) - це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати матеріал з теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.

Увага! На наступному уроці української літератури пишемо контрольну роботу з теми "Т.Г.Шевченко. Життя та творчість." Завдання: повторити вивчений матеріал про митця та його твори, які ми опрацьовували на уроках.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу