воскресенье, 12 апреля 2020 г.

13.04.2020 Українська мова 9 клас

Тема уроку. Розділові знаки у складному реченні із сурядним і підрядним видами зв’язку

- Доброго дня, шановні ліцеїсти!

Як зробити добрим день?
Посміхнися всім навколо:
Сонцю, квітам, травам, людям.
І тоді обов'язково день для тебе добрим буде!






Сьогодні на уроці української мови ми опрацюємо тему "Розділові знаки у складному реченні із сурядним і підрядним видами зв’язку ". Наше завдання з'ясувати, коли між частинами складного речення не ставимо кому та коли в разі збігу двох сполучників ставимо кому.

ІЗ ГЛИБИН МОВОЗНАВСТВА
Появі речень з різними видами зв’язку сприяли розвиток свідомості людини, поступове пізнання та осягнення нею складних зв’язків між явищами дійсності, а також прагнення точніше, компактніше висловити думку. Речення з різними видами зв’язку дають змогу деталізувати, уточнювати висловлені думки, висвітлювати додаткові відомості, вільніше звертатися до засобів виразності, не виходячи за межі одного речення. Такі конструкції компактні, економні у використанні мовленнєвого матеріалу.


1. ПРИГАДАЙТЕ!
Коли між частинами складносурядного речення, з’єднаними сполучником і, кому не ставимо?


2. ПРОАНАЛІЗУЙТЕ!
А. Прочитайте речення. Зверніть увагу на кому між виділеними сполучниками. Чи можна підрядну частину вилучити без шкоди для будови всього речення?

Я заїду до вас уранці, і, якщо вам нічого не завадить, ми зможемо попрацювати над рукописом.

Б. Зіставте попереднє речення з поданим нижче. Чи можна тепер підрядну частину вилучити без шкоди для будови всього речення?

Я заїду до вас уранці, і якщо вам нічого не завадить, то ми зможемо попрацювати над рукописом.

 В. Зробіть висновок, у якому випадку між двома сполучниками ставимо кому.

3. ПРОЧИТАЙТЕ ТА ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ!



4. ПОМІРКУЙТЕ!
Чому в першому реченні перед сполучником і кому ставимо, а в другому – ні.

 1. Спускався негустий блакитний вечір, і навіть через вікна було видно, як пухнасті сніги одсвічувалися рожевими й малиновими бризками води (М. Стельмах).
2. Ще трималися по садках пізні сливи  і пізніми яблуками було обкидано гілля, як раптово пішов перший сніг (Є Гуцало),

5. ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ, ЗАСТОСУВАВШИ ОТРИМАНІ ЗНАННЯ.

Вправа 1.
І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. 
У яких реченнях перед сполучником і треба поставити кому? Обґрунтуйте свою відповідь (усно). 


ІІ. Побудуйте схеми речень. 

Вправа 2.
І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. 
Обґрунтуйте вживання розділових знаків (усно). 



ІІ. Визначте види речень за будовою  (усно) . Побудуйте схеми двох речень (на вибір).

6. ОРФОГРАФІЧНИЙ ПРАКТИКУМ.


7. КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ.

1) Прочитайте і запам'ятайте.

2) Перегляньте експрес-урок Олександра Авраменка. Перекажіть його зміст своїм рідним.


Усім бажаю гарного дня!

Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу