Тема уроку. Стилістичні особливості засобів словотвору
Сьогодні на уроці української мови вивчаємо тему "Стилістичні особливості засобів словотвору". Наше завдання: з'ясувати стилістичні функції слів, утворених за допомогою певних префіксів і суфіксів або способом складання
І. ПРИГАДАЙТЕ!
- Які значущі частини слова ви знаєте?
- Що таке закінчення?
- Що вивчає розділ мовознавства "Словотвір"?
- Які способи словотвору ви знаєте?
- Яка основа називається твірною?
- Яке слово називається похідним?
Перевірте свої відповіді на питання, переглянувши наступне відео.
ІІ. ПОМІРКУЙТЕ!
Ø Аналіз та зіставлення речень (усно). Чим відрізняються речення другої колонки
від першої?
Вітер легкий
дихнув.
За шпичастими
парканами – гладкі комори.
Ми, наче у сні,
їдемо з татом на став.
Раптом низько
пролетів над квітами старий жук.
|
Вітерець
легенький дихнув (Панас Мирний).
За гострозубими
парканами – гладкі цеглові комори (А.Головко).
Ми, наче у сні,
їдемо з татом на стависько (М.Стельмах).
Раптом
низько-низько пролетів над квітами старий жук-сторож (О.Іваненко).
|
Висновок. Речення другої колонки більш
виразні, експресивні завдяки емоційно забарвленим словам: вітерець,
легенький, стависько, низько-низько, жук-сторож. Ці слова, утворені різними
засобами (суфіксальним, основоскладанням, словоскладанням), надають реченням
емоційного забарвлення. Отже, словотворчі засоби теж мають своє стилістичне
застосування. Наприклад: мати-матінка, матусенька; їсти-їстоньки;
далеко-далеченько, далекувато, далеко-далеко; добрий-добренький,
добрий-предобрий. Такі емоційно забарвлені слова вживаються в розмовному і
книжному стилях.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Прочитайте та запам'ятайте.
Словотворчі засоби
відіграють важливу роль у стилістичному забарвленні слів і в стилетворенні.
Стилістична виразність тексту посилюється, якщо в ньому використано слова, що
завдяки словотворчим засобом виділяються своїми стилістичними функціями.
Стилістичні
засоби словотвору виявляються насамперед у синонімії словотвірних афіксів.
2. Виконайте вправи.
Вправа 1.
Вправа 2.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО.
Робота з підручником.
1. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника параграфу 50.
2. Виконайте письмово наступні завдання параграфу:
вправа 2, вправа 5, вправа 7.
3. Усно опрацюйте відомості рубрики "КУЛЬТУРА СЛОВА".
Комментариев нет:
Отправить комментарий