Тема уроку. Галина Пагутяк. "Потрапити в сад"
Література – територія гуманізму.
Галина Пагутяк
Вітаю. Сьогодні ми говоритимемо про оповідання «Потрапити в сад» сучасної письменниці Галини Пагутяк, творчість якої подібна до айсберга. Здається, усе на поверхні, але за кожним реченням, словом криється глибокий підтекст.
Відповідаючи на питання з аналізу твору, будьте уважними, вдумуйтеся в кожен образ, у кожну деталь, читайте між рядків, намагайтеся заглибитися у внутрішній світ персонажів, користуйся підказками, які залишає у творі авторка для уважного читача.
І ще пам’ятайте важливу річ: читач має право на власну інтерпретацію (тлумачення) образів, проблем, порушених у творі, тож боятися помилитися
немає підстав.
Галина Пагутяк
(Народилась 1958 р.)
Галина Василівна Москалець (Пагутяк — літературний псевдонім) народилась 26 липня 1958 року в селі Залокоті на Львівщині. Закінчила філологічний факультет Київського університету ім. Т. Шевченка. Авторка багатьох книжок, серед яких «Потрапити в сад», «Смітник Господа нашого», «Записки Білого Пташка», «Писар Східних Воріт Притулку», «Королівство», «Слуга з Добромиля», «Урізька готика», «Зачаровані музиканти».
Письменниця про себе
• У когось є наукове мислення, в когось — логічне. У мене, для прикладу, міфологічне мислення. Намагаюсь здобути знання, досвід заради того, щоб змінити ними світ. Але не дозволяю, аби світ мене змінював. Я — в опозиції до нього.
• Людина так зливається з природою, що здатна змінювати стихію собі на користь. Я знаю, як можна викликати вітер. Була свідком, як його викликали, щоб завадити мені вийти з хати, коли я відвідала чужу територію. Знаю, що можна наслати пошесть на тварин, на рослини, змінити погоду. Це все — реально! Галина Пагутяк
Опрацьовуємо прочитане
Подумайте та дайте усні відповіді на питання:
1. Чим зацікавила вас особистість письменниці? Як Галина Пагутяк характеризує свій спосіб мислення, свою життєву філософію?
2. Чого ви очікуєте від творів письменниці?
ОПОВІДАННЯ «ПОТРАПИТИ В САД»
Словникова робота
У творі використано словосполучення «чорна хвороба» - епілепсія.
«Потрапити в сад» продовжує традицію, започатковану в нашій літературі В.Стефаником. Твір невеликий, а герої, прості люди, окреслені виразними штрихами. Хворий на епілепсію Грицько, який живе з того, що заробляє грою на гармошці в електричці. Його приятель Микольцьо — самотній чоловік із хворим, але добрим серцем. На перший погляд — бідолахи, яким не пощастило в житті. А хтось таких просто не помітить — не вважатиме вартими своєї уваги.
Але авторка їх помічає й виділяє їхні доброту, гідність, людяність, здатність співчувати і мріяти. Ось і в Грицька є своя заповітна мрія — потрапити до привокзального саду. Шкода лише, що сад недоступний — за високою огорожею. Може, тому героя й хвилює ця мрія: в уяві гармоніста сад стає бажаним місцем для спочинку втомленої душі. Авторка зізналась, за яких обставин виникла новела: «Я мала видіння про сад посеред гамірного міста, як острів, що його омиває суєтне життя».
Завдання
1.Прочитайте матеріал підручника про Галину Пагутяк (с.243-244), у зошит занотуйте
основні відомості про неї (дата і місце народження, освіта, найвідоміші твори).
2. Прочитайте оповідання Г Пагутяк «Потрапити в сад».та літературно-критичний матеріал підручника до нього (с.244-247). Письмово виконайте завдання 1-12 (с.247-248).
3. Творче завдання (за бажанням): підготуйте буктрейлер до оповідання Г. Пагутяк «Потрапити в сад».
4. Підготуйтеся до контрольної роботи з теми "СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА", яку будемо писати наступного тижня.
Довідка
У творі Г.Пагутяк «Потрапити в сад» присутній образ Перебенді із Шевченкового «Кобзаря». За словником Бориса Грінченка, перебендя – дивак, химерник, примхливий. Те ж саме визначення дає словник Володимира Даля: «перебендивать» - «причудничать», «привередничать». У творчості Тараса Шевченка це романтичний образ співця.
Іван Франко глибше осмислює образ Перебенді – як самітника, «фігури
ідеальної», митця, що піднімається над буденщиною; і з цієї причини
виникає конфлікт Перебенді із суспільством: люди не розуміють його,
глузують з нього, не спроможні піднятися над побутовими клопотами й
збагнути глибину внутрішнього світу співця.
Комментариев нет:
Отправить комментарий