вторник, 5 мая 2020 г.

05.05.2020 Українська мова 11 клас

Тема уроку. Вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних стилях


1. ПРИГАДАЙТЕ. 
Які є види односкладних речень? Чим складнопідрядне речення відрізняється від безсполучникового?

Вправа (усно). А. Визначте стиль мовлення текстів. Знайдіть односкладні називні речення. Які художні деталі виділено за допомогою їх? 

1. Це сталося в сорок другому році. Зима. Завірюха. Іноді з левад долинають приглушені вибухи – то тріскається лід на річці (Г. Тютюнник ).
2. Гроза пройшла. Утихла хижа злива, і втік за ліс холодний вітрюган. Пом’яті трави. Зламані дерева. Потоптаний дощами жовтий лан (Ю. Вавринюк). .

 Б. Як, на вашу думку, позначиться на текстах заміна односкладних називних речень двоскладними?
 В. Зробіть висновок про роль односкладних називних речень у художньому стилі. 

2. ОПРАЦЮЙТЕ ВІДОМОСТІ ПІДРУЧНИКА З ТЕМИ "СИНТАКСИЧНІ ОДИНИЦІ У РІЗНИХ СТИЛЯХ" (параграф 52 с. 186-187).


3. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕОУРОКИ "Вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних стилях" і "Стилістичні можливості складного речення".







</

Завдання:

1. Вивчіть теоретичний матеріал параграфу 52
виконайте письмово вправи 2, 7; 
усно попрацюйте над завданнями вправи 3 та відомостями рубрики "КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ";
2.Виконайте завдання наступних вправ.
 Вправа 1. 
 І. Випишіть спочатку складнопідрядні речення,  а потім - безсполучникові. Визначте, з яким стилем мовлення співзвучне кожне речення (запишіть у дужках після кожного з речень).

 1. При світлі волі всі краї хороші, всі води гідні відбивати небо, усі гаї подібні до Едему (Леся Українка) . 2. Перше слово, з якого хочеться почати, коли пишеш про Львів, – це любов (Р.Лубківський). 3. Трапиться слово зрадливе – геть його, сину, гони (Б.Олійник) . 4. Дослід показав, що ті студенти, які в процесі експерименту робили тривалі перерви, запам’ятовували інформацію краще (З журналу) . 5. Якщо скасовано рішення третейського суду, боржникові повертається все те, що з нього стягнуто на користь стягувача за вказаним рішенням (З кодексу) . 6. Бери до серця і затям: душа творця не переквітне (М.Сингаївський) . 
ІІ. Підкресліть сполучники між частинами складнопідрядних реɱень. Поясніть (усно), як ці сполучники допомагають виразити смислові відношення,  логічні зв'язки між частинами.
 ІІІ. Прочитайте вголос безсполучникові речення. Простежте (усно). як відсутність сполучників між частинами надає реченням характерної легкості, емоційності тощо.

 Вправа 2. Складіть  і запишіть невелике висловлення (6-8 речень) у науковому чи публіцистичному стилі на одну з поданих тем. Використайте 2-3 вставні слова (словосполучення ), характерні для цих стилів, та односкладні речення. 
Теми: "Рухайся більше - проживеш довше", "Гімнастика - цілюща частина медицини", "Скарб, що визначають сенс життя", "Як не відцуратися свого", "Мова й безпека країни". 


Для допитливих

НАРОД – ГРЕЦЬКИЙ, А ГОРІХ – ВОЛОСЬКИЙ
Слово грецький дуже поширене в українській мові: грецький народ, грецька мова, грецька культура. Що ж до ботанічного терміна, то російському грецкий орех у нашій мові відповідає волоський горіх:
Кругом хати росли старі велетенські волоські горіхи (І Нечуй-Левицький).
 Український термін пов’язаний зі словом волохи, уживаним як загальна назва середньовічного населення Придунав’я й Трансильванії (За Б.Рогозою) .


Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу