четверг, 14 мая 2020 г.

14.05.2020 Українська мова 9 клас

Тема уроку. Види й засоби міжфразового зв’язку

   
   Сьогодні на уроці ми будемо вивчати види й засоби міжфразового зв'язку у тексті ( паралельний і послідовний зв’язок речень, засоби, за допомогою яких пов’язують ці речення).

1. ПРИГАДАЙТЕ. 
  •   Що таке займенники, прислівники, сполучники? 
  •   Які слова називають синонімами? 

2. ПОМІРКУЙТЕ.
Прочитайте текст. Усно доведіть, що: 
1) речення в тексті пов'язані за змістом;
2) засобами зв'язку речень у тексті є, зокрема, спільнокореневі слова та повтори слів;
3) речення в тексті пов'язані граматично.
   Перебуваючи в Японії, українець запитав у робітника місцевого аеропорту про авіапереліт з одного міста до іншого. Японець відповів: «Вам краще поїхати потягом». Українець здивувався: «Ні, я хочу літаком». На що почув у відповідь: «Це буде дуже складно». Зрештою, виявилось, що авіарейсів між цими містами немає, а сказане японцем означало ввічливу відмову (Із журналу).

3. ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ.
Прочитайте у підручнику та вивчіть відомості параграфу 35 про види й засоби міжфразового зв'язку (с. 124).

4. ВИКОНАЙТЕ ВПРАВИ.
 1. Вправа 1(с.124) - усно.
   2. Вправа 2 (с. 125) - письмово.
    3. Вправа 5 (с. 127) - письмово. 
   4. Вправа. 
І   І. Прочитайте текст. Замініть невиправдані повтори у ньому, використовуючи необхідні засоби міжфразового зв'язку. Відредагований текст запишіть.
    Чоловік упав у яскраво-синю, подібну до синього весняного неба, воду басейну ногами до статуї. На статуї був напис лати­ною: «Весь світ біля твоїх ніг». Далі пішли титри. Дівчина пі­дійшла до відчиненого вікна. З вікна на дівчину війнуло прохо­лодою. Отак воно все й закінчується. Далі були новини. Серед різних новин сповіщалося, що сьогодні Вічне місто святкує свій день народження. Сьогодні у зв'язку зі святкуванням дня міста на Капітолійському пагорбі відбудуться народні гуляння. Зобра­ження на телеекрані зникло. Дівчина дивилася ще кілька хви­лин на телеекран, чекаючи продовження новин. Але телеекран погас, мабуть, надовго. Дівчина оглянулася і вийшла на вулицю (Т. Крижанівський).
  ІІ. У записаному відредагованому тексті підкресліть слова, які слугують засобами міжфразового зв'язку в тексті.

5. ОРФОГРАФІЧНА ХВИЛИНКА.
Від поданих імен утворіть і запишіть чоловічі й жіночі імена по батькові. 
      Зразок. Іван — Іванович, Іванівна. 
Ілля, Ігор, Юрій, Григорій, Василь, Андрій, Богдан, Лука.


    6. КУЛЬТУРА МОВИ.
1. Запам’ятайте, як правильно наголошувати слова. Видання, визнання, сантиметр, вірші, спина. 

2. Запам’ятайте правильний варіант слововживання.
АНТИСУРЖИК

    ПРАВИЛЬНО
НЕПРАВИЛЬНО
   не надивуєшся
диву даєшся
   говорити не до ладу
говорити невпопад
   спало на думку
прийшло на думку
   річ у тім
справа в тому
   мені пощастило
мені повезло
   зважати на думку
рахуватися з думкою
   далі буде
дальше буде
   кінець кінцем
в кінці кінців
   і так далі
і так дальше
   недбале ставлення
халатне ставлення
   однак, проте
тим не менше

2. Перегляньте експрес-урок «Як виникло слово мрія?» і перекажіть його своїм рідним. 

   

Дбаємо про те, щоб Україна говорила правильно!

Комментариев нет:

Отправить комментарий

27.05.2020 Українська література 9 клас

Список літератури:  що читати влітку  учням 10 класу